30.03.2017 Parkiet:Boryszew prognozuje dalszy wzrost zysków
30/03/201719.04.2017 Money.pl: Globalny kryzys okazał się dla nich szansą. Dziś co piąte nowe auto w Europie ma części z Boryszewa
20/04/2017Dekadę narzekano, że Polska, zamiast być producentem zagranicznych samochodów, staje się zaledwie dostawcą dla nich komponentów. Dziś jesteśmy europejską potęgą w ich produkcji. A przy tym polskie firmy wyszły za granicę i wytwarzają części na całym świecie, od Brazylii po Chiny.
Roman Karkosik w świecie biznesu jest znany ze swojej awersji do latania. Nawet na urlop na Sycylię jeździ autem. Siłą rzeczy toruński biznesmen stał się wielkim miłośnikiem samochodów, szczególnie tych drogich i wygodnych. Był jednym z pierwszych właścicieli Maybacha w Polsce i do dziś jest mu wierny. Ale dla Romana Karkosika motoryzacja nie jest tylko pasją, od kilku lat staje się fundamentem jego biznesu. W zeszłym roku przychody Boryszewa z sektora automotive przekroczyły 2,15 mld złotych. Spółka działa z coraz większym rozmachem, za granicą ma już pięć fabryk, ostatnią uruchomiła w zeszłym roku w Meksyku. Produkuje tam przewody klimatyzacyjne dla Audi Q5.
– Koncerny motoryzacyjne mówią jasno: jeśli chcesz być naszym dostawcą, musisz być globalny. Globalny i elastyczny. Jak będą potrzebowali komponentów do swoich samochodów produkowanych w Afryce, to zbuduję im fabrykę w Afryce – deklaruje miliarder w wywiadzie dla „Forbesa”. I nawet niechęć do samolotowych podróży nie powstrzymuje go od globalizacji firmy. Chociaż jeszcze nie był w swoich meksykańskich zakładach, cały czas je rozbudowuje – w listopadzie została tam uruchomiona produkcja części dla Volkswagena.