IQ 2024: Grupa Boryszew z wynikiem EBITDA na poziomie 60 mln złotych
16/05/2024IH 2024: Grupa Boryszew podsumowała pierwsze półrocze 2024 roku, notując zysk netto na poziomie 50 mln złotych.
14/08/2024Wojciech Kowalczyk, Prezes Zarządu Grupy Boryszew: Chcemy, aby Grupa była jeszcze bardziej odporna na cykle koniunkturalne, a obok dywersyfikacji, słowa transformacja i zrównoważony rozwój również na stałe wpisały się do słownika synonimów służących określaniu naszego biznesu.
35 lat wolności gospodarczej, to dla Grupy Boryszew okres dynamicznego rozwoju, fuzji, przejęć i największej polskiej inwestycji typu greenfield w Niemczech.
Pomysł na biznes zrodził się w 1911 roku, kiedy powstało Belgijskie Towarzystwo Sochaczewskiej Fabryki Sztucznego Jedwabiu. Przed II Wojną Światową w zakładzie produkowano także proch strzelniczy oraz materiały farmaceutyczne. W latach 30. w Boryszewie produktem flagowym stały się cementy dentystyczne marki „Borygo”, a ich produkcja trwała aż do lat pięćdziesiątych. Po wojnie, pod marką Zakłady Farmaceutyczne Boryszew produkowano w Sochaczewie m.in. eter do narkozy, alkohol amylowy i olejki kosmetyczne, a z czasem również nowoczesną, jak na tamte czasy, chemię przemysłową i tworzywa sztuczne. W wyniku wieloletnich badań na przełomie 1968 i 1969 roku wyprodukowano tu także pierwszy w Polsce płyn do chłodnic na bazie glikolu z pełnym zestawem inhibitorów korozji. Tak innowacyjny produkt otrzymał nazwę Borygo, a kultowa marka cieszy się zaufaniem Polaków do dziś. W 1991 roku, w wyniku zmian ustrojowych Boryszew został sprywatyzowany, a w maju 1996 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W roku 1999 pakiet kontrolny akcji objął Roman Karkosik, inicjując dynamiczny rozwój Boryszewa. Przejęcia przedsiębiorstw produkcyjnych z branży, połączone z ich restrukturyzacją, fuzje oraz organiczny wzrost przychodów spółek Grupy przyczyniły się do znacznej poprawy jej wyników, co docenili inwestorzy giełdowi. Dziś Grupa Kapitałowa Boryszew to zdywersyfikowane, prywatne przedsiębiorstwo przemysłowe, z 34 zakładami produkcyjnymi w 10 krajach i na 4 kontynentach.
Pomimo trudnego roku 2023, kiedy utrzymująca się, słaba koniunktura gospodarcza i wstrzymane inwestycje infrastrukturalne, połączone z silną ekspansją przedsiębiorstw z państw trzecich odbiły się na kondycji całego polskiego hutnictwa, Grupa na początku bieżącego roku opublikowała nową strategię na lata 2024-2028.
– W odpowiedzi na plan gospodarczy Unii oraz uwzględniając sytuację makroekonomiczną, zdecydowaliśmy się mocniej inwestować w obszary, które dotychczas zapewniały nam aktywny udział w transformacji energetycznej i rozwoju elektromobilności. Chcemy, aby Grupa była jeszcze bardziej odporna na cykle koniunkturalne, dlatego oprócz oferty dla sektora energetycznego i największych producentów w branży automotive, poprzez inwestycje w magazyny energii i innowacje dla stabilności sieci z odnawialnych źródeł, rozwijać będziemy Segment Energia, a także Segment Gospodarka Cyrkularna, w ramach którego, oprócz istniejących już zakładów utylizacji odpadów niebezpiecznych i recyklingu akumulatorów samochodowych, budujemy portfolio nowej generacji instalacji termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem energii – mówi Wojciech Kowalczyk, Prezes Zarządu Grupy Boryszew.
Nowa strategia i dywersyfikacja, zarówno segmentowa, jak i portfolio klientów, to powód do dumy Boryszewa. Pomimo wyzwań gospodarczych, dzięki unikalnemu modelowi biznesowemu i konsekwencji w realizacji założeń strategicznych, Grupa utrzymuje dobrą rentowność i politykę dywidendową.
– Chcemy, by Grupa Boryszew rozwijała się w sposób zrównoważony. W nowym planie rozwoju biznesu zadeklarowaliśmy, między innymi, ambitne cele klimatyczne – zakładamy, że w 2030 roku 100% energii elektrycznej netto będzie pochodziła z tzw. zielonych źródeł. Ponadto, planujemy obniżyć emisje z paliw kopalnych o 50% w porównaniu z 2024 rokiem. Mocno stawiamy na technologie przemysłu 5.0 oraz robotyzację. Już dziś w zakładzie Maflow w Polsce i Meksyku nasz park maszynowy jest w najwyższym stopniu zautomatyzowany i zrobotyzowany, a 70% portfela nowych zamówień w Segmencie Motoryzacja w 2023 roku stanowiły komponenty do pojazdów hybrydowych i elektrycznych. – dodaje Wojciech Kowalczyk.
Gdyby spółka chciała coś zmienić lub zrobić inaczej, z pewnością zostałoby to uwzględnione w nowej strategii Grupy. Teraz skupia się na realizacji założeń modelu biznesowego i rozwoju inicjatywy strategicznej Boryszew Sustainability Horizon 2030. W 2025 roku opublikuje raport zrównoważonego rozwoju (ESG) zgodnie z nowymi standardami unijnymi.
Przyszłość firmy jest „zielona” – od inwestycji w odnawialne źródła energii, po rozwój oferty produktowej i modernizację zakładów, a więc wzrost efektywności produkcyjnej – Grupa widzi szanse biznesowe i chce być aktywnym, odpowiedzialnym uczestnikiem transformacji Europy. Z uwagi na skalę biznesu, będzie to proces ciągły, a nie rewolucja – choćby dlatego, że rynek jest świadkiem bardzo dynamicznego rozwoju nowych, nisko lub zeroemisyjnych technologii, które należy uważnie analizować, by móc z nich czerpać korzyści w horyzoncie długofalowym.